B-12 Kobalamina

Witamina B12 naturalnie występuje w żywności pochodzenia zwierzęcego takiej jak jaja, mleko, ser, jogurt, mięso, ryby i drób. Witaminę B12 jako kobalaminę stosuje się w suplementach i dodatkach do żywności. Jest to witamina, którą musisz dostarczyć z zewnątrz, Twój organizm nie jest w stanie jej sam wyprodukować.

Niedobór witaminy B12 może spotkać każdego, nie tylko weganina czy wegetarianina

Istnieje powszechna opinia, że niedobory witaminy B12 to przypadłość tylko wegan i wegetarian. Również wśród lekarzy, którzy jeśli zlecą Ci badanie poziomu witaminy B12 we krwi to tylko z tego powodu, że nie jesz mięsa.

Współczesna konwencjonalna hodowla zwierząt często bardzo ogranicza ich wypas na polu, tym samym zwierzęta nie spożywają witaminy B12 pochodzącej bezpośrednio z gleby. A potem ich mięso i mleko również pozbawione jest tej cennej witaminy. Suplementacja jest więc ważna dla wszystkich.

Dlaczego B12 jest tak ważna?

Witamina B12 jest niezbędna dla wielu funkcji w całym organizmie:

  • produkuje hormony nadnerczy
  • metabolizuje kwas foliowy
  • metabolizuje tłuszcze i węglowodany
  • tworzy czerwone krwinki
  • wspomaga absorpcję żelaza
  • wspomaga płodność
  • pomaga w trawieniu
  • wspomaga funkcjonowanie układu nerwowego

Niedobór witaminy B12 – błędne koło

Badania przeprowadzone przez profesora Ponnusamy Saravanan z Warwick Medical School, University of Warwick z Wielkiej Brytanii wykazały, że dzieci matek, które miały niedobór witaminy B12 w ciąży wykazują większą oporność na insulinę, co automatycznie zwiększa ich ryzyko cukrzycy typu 2 w późniejszym życiu.

Naukowcy zauważyli również związek między niedoborem witaminy B12 a niskim poziomem leptyny, czyli hormonu sytości, który powoduje, że jak poczujesz się najedzona to nie chcesz jeść więcej. Niestety czasem hormon ten szwankuje i zwykle grube osoby mają go za mało, co automatycznie powoduje, że jedzą więcej. Badanie pokazało również, że dzieci matek z niedoborem witaminy B12, miały wyższe niż normalnie poziomy leptyny. Sugeruje to, że niedobór witaminy B12 matki niekorzystnie programuje gen leptyny.

Objawy niedoboru witaminy B12:

  • zmęczenie wynikające z niedoboru tlenu we krwi, dlatego, że witamina B12 odgrywa kluczową rolę w produkcji czerwonych krwinek, które transportują tlen ogóle w całym organizmie. Mając bardziej dotlenioną krew – czujesz, że masz więcej energii.
  • niepokój i depresja gdyż braki witaminy B12 powodują obniżenie poziomu serotoniny, neuroprzekaźnika związanego z odczuwaniem szczęścia oraz dopaminy, regulatora nastroju.
  • niski poziom witaminy B12 może nawet prowadzić do paranoi, urojeń i halucynacji
  • zdrętwiałe kończyny, mrowienie w rękach, nogach i stopach, co może wskazywać na możliwość uszkodzenia nerwów
  • żółte zabarwienie skóry spowodowane niską ilością czerwonych krwinek w organizmie co uwalnia żółty pigment
  • gładki język z mniejszą ilością brodawek
  • rozmazane lub podwójne widzenie
  • problemy z pamięcią

NOW B-12 1000mcg 100 tabs.

NOW B-12 1000mcg 100 tabs.

NOW B-12 1,000mcg jest witaminą odpowiedzialną za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, b..

40,00zł Bez podatku: 37,04zł

Swanson B-12 Methylocobalamin 2,5 mg 60 tab.

Swanson B-12 Methylocobalamin 2,5 mg 60 tab.

Witamina B-12 (metylokobalamina)1250mcg 50000%SKŁADNIKI: Witamina B-12, substancje słodząc..

35,00zł Bez podatku: 32,41zł

Wyświetlono: 1 do 2 z 2 (1 stron)